Saturday, April 30, 2011

Hai Debat ! dah 3 Tahun , Nak Cerita sikit pasal Kau (part 1)

Posted by Hamizan Hamzah on 30.4.11


- Debat -

apa itu debat?  kenapa nak berdebat? boleh ke berdebat?

apa itu debat?

satu perkataan hasil cantuman 5 huruf yang BERBEZA D E B A dan T kalau dalam English, akan ada repetation untuk "E". debat tu apa? seni bebelan? sukan orang yang  cakap nak menang jer ? ILMU? setiap orang ada persepsi yang berbeza. bagi saya, debat yang pertama adalah ILMU.

Kenapa ILMU?

apa maksud Ilmu? pelbagai pendefinisian akan diberi.ramai la yang akan bukak pelbagai kitab semata-mata untuk menjelaskan apa itu ilmu. Ilmu pelita hidup.. ilmu itu cahaya dan sebagainya. Kenapa debat itu ilmu. Saya percaya, debat memberi ilmu, maka ia adalah ilmu. Sebagai pelajar, contohnya saya, mengambil jurusan Pendidikan Matematik serta sains dan Komputer. Hidup dikelilingi nota,rumus serta formula matematik. Tidak dilupakan juga “coding-coding” java script, apatah lagi C++. Kitab falsafah pendidikan juga jangan dilupa. Itulah kitab yang senantiasa perlu dikendong.

NAMUN,

Adakah ilmu dalam hidup saya perlu untuk dilimitasi kepada perkara itu sahaja? Saya juga mahu tahu macam mana pergerakan ekonomi,kenapa kebergantungan dunia kepada US berlaku? Apa berlaku pada bretten wood, Apa yang berlaku dalam krisis ekonomi Malaysia 1998. Siapa George sorros. Itu belum lagi isu berkaitan IMF. Pernahkah anda tahu apa itu IMF. Ya, saya tahu, ia menyebabkan Indonesia gawat sehingga sekarang. Tahukah bagaimana ia boleh Berlaku? Tidak bukan? Namun dalam debat, dengan usul-usul seperti
  • ·         IMF Ibarat Lintah
  • ·         Dunia Perlukan Blok Ekonomi
  • ·         Dewan ini menyokong  penubuhan matawang Asean
Dan sebagainya lagi. Dengan usul-usul sebegini, saya yakin dan pasti, terbuka hati kita untuk mencari apa itu IMF, kenapa ASEAN nak buat matawang baru? US tak bagus ke? Apa itu blok ekonomi dan sebagainya.Ilmu. Bukan ilmu berkaitan ekonomi sahaja debat ni, kita akan disajikan dengan berita alam sekitar.Protokol Kyoto.Apakah Itu? Deklarasi Rio? Earth Hour,Owh, hari tutup lampu selama sejam, namun pengisian, adakah kita tahu? Saya bukan mahu katakan orang masuk debat ini semuanya berilmu. Anda silap. Kami yang berdebat ini adalah orang yang sentiasa mahu mencari ilmu. Mahu tahu apa itu ilmu. Kerna, itulah hakikat sebenar ilmu. Tidak pernah punya penghujung. Infiniti. Ibarat petrol kepada kerata, debat pemangkin untuk kita meneruskan lembaran pencarian ilmu.  Dalam debat, kita tidak mahu digelar tidak tahu. Kita senantiasa mahu tahu. Betul kan? Sedangkan bercakar dan bercakap dengan kawan dan guru-guru pun kita mahukan pendapat kita diterima, sedangkan dalam debat. Lebih-lebih kalau dalam pertandingan. Namun , pendapat yang bagaimana mahu diterima, pasti pendapat yang penuh dengan ILMU dan HIKMAH. Berbicara tentang ilmu, ia tak akan habis. Masuk soal kedua. Debat itu Seni.

Kenapa SENI?

Seni apa? Seni ukir? Patung apa nak diukir? Debat tidak mengukir patung. Ia mengukir pemikiran. Ya. Ia mengukir pemikiran. Sudah saya katakan, pendapat yang diterima adalah pendapat yang disarung dengan ILMU dan disadur dengan HIKMAH. Bagi saya seni dalam debat menjadikan ia hikmah. Pemikiran akan sentiasa diasak dengan pelbagai persoalan,pertikaian. Andai berdebat tajuk latihan atlet luar negara meningkatkan prestasi atlet(terkenang usul Debat Daerah Kuala Pilah). Selaku kerajaan yang mencadang, pasti akan bermain selamat. Cukup untuk kita katakan, atlet-atlet yang menjalani latihan di luar negara mampu untuk mengharumkan nama negara dengan sumbangan pingat dalam kejohanan sukan seperti sukan sea dansebagainya. Itu kes kerajaan. Namun pasti pembangkang akan tampil dengan seribu satu persoalan, pertama, kalau sebelum menjalani latihan di luar negara, noraseela Khalid dah mampu sumbang emas untuk negara, maka , apa justifikasi Meningkatkan prestasi atlet tersebut? Atau, pembangkang akan bertanya, sukan sea tempoh lalu, noraseela Khalid gagal sumbang pingat,respon? Lihat,Soalan-soalan begini la yang akan ditanya. Tajam atau tidak, bagaimana kita letakkan sebagai kes yang menentukan segala-galanya. Namun sebagai kerajaan, takkan kita nak diam sahaja. Takkan nak tunjukkan kita sudah menyerah kalah? Disaat kita cuba menyelamatkan kes, SENI-SENI setiap pendebat akan tertonjol. Ada yang cantik, diadun dengan penggunaan bahasa yang cermat. Ada juga yang comot,dengan persembahan yang orang kata “nak menipu pown tak-confident” + penggunaan dan penyusunan bahasa dalam “argument” yang berterabur. Namun, itulah yang dinamakan seni. Kita akan ukir. Ibarat mengukir kayu untuk dijadikan replika, diawalnya memang jelas kelihatan comot dan hodoh kayu tersebut dan tiada apa-apa, namun jangan putus harapan. Teruslah mengukir. Simboliknya, samalah dengan kita untuk mungukir pemikiran kita. Makin diukir, inchallah bertambah baik dan cantik. JANGAN DIHARAP RAHMAT ILAHI DISAAT-SAAT AKHIR SAHAJA. : ) .

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Search Site