• Mari Meraikan Kepelbagaian

    Debat Perpaduan Intervarsiti 2011

  • Bila Hati Mula Diterjemah

    Kerana Cinta, Ku turutkan Rasa Hati..Kerana Cinta, Ku turutkan Jua

  • Interschool Debating Championship

    here we go again, accomplished 10th annually debate competition [...]

  • Rembauwi 0204

    There is a School in Rembau.. They call the SMRA REMBAU And it's been the ruin of many students And God I know I'm one[...]

Saturday, March 17, 2012

cerita dalam cerita

Posted by Hamizan Hamzah on 17.3.12


satu hari,
seorang pesakit datang berjumpa dengan seorang doktor.
doktor bertanyakan, apa masalahnya.
pesakit tersebut bagitau doktor yang dia tertekan, murung, sedih .
pesakit pun tanyakan doktor tersebut sama ada doktor tersebut berupaya menolongnya.
doktor tu "tingtong" mungkin bukan kepakarannya, jadi bertanya semula kepada pesakit tersebut "bagaimana?"
pesakit lantas meminta ubat gembira, hilangkan kesedihan dan tekanannya.
doktor tu cakap, itu bukan kepakaran saya.
tapi, saya ada dengar, di hujung bandar ni, ada badut, yang boleh membuatkan ramai manusia yang bermuram durja sedih dan tertekan bertukar menjadi gembira riang ria.
ramai yang dah kesana mendapatkan badut tersebut dan sangat berhasil
dan doktor menambah, tak silap saya, namanya "MR XXX"
pesakit tersebut berkata 'saya la MR XXX'


lawak kan? ahhhaaakkkkksssssss..

Membuat Kebaikan.

Posted by Hamizan Hamzah on 17.3.12


secara literalnya, seperti yang sudah tercetak dalam Kamus Bahasa

Membuat - mewujudkan, menjadikan dan perihal buat


Kebaikan - perihal baik. elok mata memandang, sejut hati merasa, enak telinga mendengar, khulasahnya,       yang baik-baik sahaja.


Baik. Itu secara Literal (pemahaman Bahasa) yang semua orang boleh cari dalam Kamus atau guna sahaja "instinct" or "Logic" . Tetapi, adalah lebih molek, untuk mengupas dari perspektif aku 3 Jenis MEMBUAT KEBAIKAN yang rata-rata korang semua dah alami dan pernah buat pun.


1. Membuat Kebaikan Sebab dah Sampai Seru.Niat or Yedda Yedda Yedda.

O.K, ini benda biasa dalam kehidupan. atas dasar niat, nak dapat pahala. memang gene keluarga baik2, so ter- inherited la passing through generation by generation .selalunya, orang yang cam ni pasti akan cakap 'xpe bang, saya ikhlas.." "xpe bang, mak saya cakap hidup kena tolong orang.. tak pun " xpe la bang, sikit je.." dan macam2 lagi alasan NICEEEEE... Ok, jenis membuat kebaikan ni adalah AMAT digalakkan. di samping korang peroleh kebaikan dan pahala dari Ilahi, korang juga berupaya memperoleh doa orang yang korang tolong tu..

2. Membuat Kebaikan sebab NAK KENAKAN/carik salah orang.

ok, ni agak pelik. nama pun membuat kebaikan, tetiber sebab nak kenakan orang. tak paham.tak paham.tak paham. OK! cam ni la situasinyer. mamat A ni rajinnyer menyapu sampah di koridor asrama. si Mamat B ni pulak, xde la baik cam mamat B. Jadi si A ni pun jaja la cerita kat kawan2 dia C D E F G tentang si B ni. Typical right? dan lebih dahsyat bila si A ni akan mengungkit kebaikannya itu di depan B itu kalau si B tu terbuang sampah ke, terpakai kasut kotor kat koridor tu k.. pastu la si A tu cakap.. 'Ala, Ko buat kotor je tau.. yang bersihnya Aku.." kalau aku jadi B la " orang xpernah pun suh hang memandai sapu.. sape suruh.. xtulis pun kat koridor ni soh pakai kasut bersih2 je.."

senang cerita, buat kebaikan untuk dijadikan POINT dia tu lebih dari orang so senang nak fire orang sana-sini.

3. Membuat Kebaikan sebab MENGAMPU,Minta dipuji, dan berkaitan dengannya.
xperlu nak explain kot. hang pa paham la kan. ramai orang2 macam ni. pandang kanan, pandang kiri, pandang atas, pandang bawah, confirm ada.

Jadi, Mesej aku nak sampaikan dalam penulisan ni,
sebab tu orang pernah cakap "buat baik berpada-pada, bukan bermuka-muka"
dan ada hadis "segala perbuatan bersandarkan pada niat"

Thursday, March 8, 2012

engkau tahu apa yang engkau tidak tahu

Posted by Hamizan Hamzah on 8.3.12

malas nak menaip. tapi, kena usahakan juga. sebab, ni la benda dan perkara paling mulia akan aku lakukan (kalau aku berjaya sempurnakan) dalam minggu ni.

3 hari berturut-turut tidak menghadirkan diri ke kuliah. bangun lambat. Erk?! minggu ni paling cemerlang. after subuh, tak tidur balik. tapi tak mandi. cuma, meniarap ke lantai dan buka laptop pasang cerita. leverage. Futurama. the king speech dan pelbagai. kaki berat melangkah pergi meninggalkan bilik.

---------------------------------------------(SELINGAN)--------------------------------------------------

aku manusia. mereka manusia. kita manusia.
aku berusaha. mereka berusaha. kita berusaha.
aku bermimpi. mereka bermimpi. kita bermimpi.

Kita?
jangan buat lawak.
manusia.sukar berkongsi. mimpi usaha cinta.
mahu yang terbaik untuk diri sendiri sahaja.
sukar untuk memahami apatah mendalami.
jadi.bagaimana mahu berkongsi?

ahhaakksss.. Joke! damn it !

 Lirik Lagu Penakut – Yuna

Tak semua kau rancang akan berlaku
Mungkin nasib tak menyebelahi aku
Entah mengapa engkau yang aku cinta
Mungkin lebih baik kau ku lepas saja

Chorus
Ini tidak adil tidak adil baginya
Ini tidak adil tidak adil bagiku
Ini tidak adil
Untuk engkau bertanya jika ku mencintaimu juga
Tidak adil tidak adil baginya

Kau tak pernah cuba memahami aku
Cinta kau ucap tak pernah engkau tunjuk
Dan bila tiba saat ku kehilangan
Beban yang tak pernah cuba kau ringankan

Ulang Chorus
Kau bukan milikku
Dan aku memang penakut
Mengakui cinta kepadamu
Seribu kali ku cuba ucapkan
Bila bersamamu
Kau bukan milikku
Dan engkau pun tahu
Kau bukan milikku

-------------------------------------------(SELINGAN II)-----------------------------------------------

orang kata.
jangan mudah percaya sesama manusia.
tiada manusia mahukan manusia lain lebih baik dari dia sendiri.

itu orang kata.
kita? percaya.
manjadikan ia satu kata keramat. 
erk?! 
bukan, sumpahan yang kekal subur membudaya dalam diri manusia.
kesangsian perkara biasa. 
tapi, 
ada manusia cuba memecahkan sumpahan.
tapi.tapi tapi. kau seorang sajer dude. 
to break a spell at least u must have 1,000,000 followers ..
damn it. sumpahan ini keras!
Aku Maafkan Kamu
Ada teratak di hujung kampung
Bawah cermin kopak ada kotak
Tersembunyi dalamnya ada tempurung
Sembunyi bawahnya katak melalak
Atur sepuluh daktil batal yang batil
Detik dua usul ditutup satu lagi tampil
Dari halaman rusuk kiri satu susuk ganjil
Minta diisolasi dari dalil busuk jahil
Aspirasi tak serasi dengan suara bunyi
Inkarserasi dari penghuni dan keluarga bumi
Surat wasiatnya atas paksi dalam rumi
Minta dikebumikan hidup-hidup dalam guni
Mana cepat terbang atau warna gelang tangan
Buah fikiran aneh tergantung di persimpangan
Halusinasi susuli ketandusan ihsan
Ubat parut auditori kesan artileri insan
Gagal dikesan
Aku maafkan kamu
Tak perlu kita bertemu
Cukup kau tahu
Yang aku
Maafkan kamu
Tolong teruskan hidup
Jangan sebut namaku
Timbul tenggelam, timbul tenggelam
Acapkali terpendam, acapkali tersergam
Cermin muka kopak penuh bintik hitam silam
Ini bukan lagu rindu ini madah dendam
Ku ditimbang tanpa neraca di awal usia
Ku dihukum masuk neraka oleh manusia
Minta tunjuk lubang atau pintu tak dapat jawapan jitu
Jadi aku tak berganjak biarkan saja begitu
Maafkan mereka, mereka tidak tahu
Mereka tidak ramas buku, mereka segan ilmu
Mereka tidak fasih malah fasik guna kata
Kita kongsi nama bangsa tapi tidak kasta bahasa
Maafkan mereka, mereka tiada nilai
Ibu bapa lalai dari kecil dah diabai
Tanpa kasih sayang, mereka suka menyakiti
Kita kongsi warna mata tapi tidak warna hati
Atas kepala murai sekawan
Baling ku ramit kucup lehernya
Terlalu rahi dendam di angan
Sampai terkacip mulut mahirnya
Aku maafkan kamu
Tak perlu kita bertemu
Cukup kau tahu
Yang aku
Maafkan kamu
Tolong teruskan hidup
Jangan sebut namaku
Jangan ahli sihir seru nama maharaja
Nanti segerombolan hantu bisu yang menjelma
Guna hak berfikir sebelum hak untuk bersuara
Kalau terpelajar sila guna hak miranda
Pura-pura dengar, telan tapi tidak hadam
Hafaz bila lafaz tapi mereka tidak faham
Mereka mula kiri, aku kanan bila baca
Sudah mahir rumi, mari tafsir alif ba ta
(Alif)
Ada teratak di hujung kampung
(Ba)
Bawah cermin kopak ada kotak
(Ta)
Tersembunyi dalamnya ada tempurung
Sembunyi bawahnya katak melalak
Ada teratak di hujung kampung
Bawah cermin kopak ada kotak
Tersembunyi dalamnya ada tempurung
Sembunyi bawahnya katak melalak
Aku maafkan kamu
Tak perlu kita bertemu
Cukup kau tahu
Yang aku
Maafkan kamu
Tolong teruskan hidup
Jangan sebut namaku
Ada teratak di hujung kampung
Bawah cermin kopak ada kotak
Tersembunyi dalamnya ada tempurung
Sembunyi bawahnya katak melalak
Ternyata kamu lebih suci dari apa yang kubayangkan
------------------------------------------(SELINGAN III)-----------------------------------------------
tapi.
jangan lupa.
tuhan juga hadirkan sifat JANGAN PUTUS ASA buat hambanya.
untuk apa?
untuk kita percaya.
sumpahan hanya tinggal sumpahan. 
kalau kita percaya,
kita mampu mengubahnya.
kerana, nasib seseorang itu tidak akan berubah, kalau bukan dia yang mengubahnya.
sebab tu. kalau kita kambing, masuk dalam kandang lembu, Mengem BOO la.
kalau masuk kandang harimau. JANGAN MASUK. ahhaakksss...
sebab, peraturan tuhan juga ada limitnya. 
jangan cuba ubah fitrah yang tuhan atur untuk kita. 
jadi..
jangan berserah dan jangan pasrah.
seeloknya, berusaha la.
dan bila berjaya,
jangan la dok PRALA-PRALA fikir,
usaha kita JER yang buatkan kita berjaya.
sebab. bila nak berbicara tentang usaha,
semua orang berusaha.
sila pandang kiri..
sila pandang kanan.
pandang orang sekeliling.
dan ucapkan terima kasih.
usaha+mungkin doa-doa doa doa doa mereka.
--------------------------------------------(SELESAI)--------------------------------------------------

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Search Site