Saturday, March 17, 2012

Membuat Kebaikan.

Posted by Hamizan Hamzah on 17.3.12


secara literalnya, seperti yang sudah tercetak dalam Kamus Bahasa

Membuat - mewujudkan, menjadikan dan perihal buat


Kebaikan - perihal baik. elok mata memandang, sejut hati merasa, enak telinga mendengar, khulasahnya,       yang baik-baik sahaja.


Baik. Itu secara Literal (pemahaman Bahasa) yang semua orang boleh cari dalam Kamus atau guna sahaja "instinct" or "Logic" . Tetapi, adalah lebih molek, untuk mengupas dari perspektif aku 3 Jenis MEMBUAT KEBAIKAN yang rata-rata korang semua dah alami dan pernah buat pun.


1. Membuat Kebaikan Sebab dah Sampai Seru.Niat or Yedda Yedda Yedda.

O.K, ini benda biasa dalam kehidupan. atas dasar niat, nak dapat pahala. memang gene keluarga baik2, so ter- inherited la passing through generation by generation .selalunya, orang yang cam ni pasti akan cakap 'xpe bang, saya ikhlas.." "xpe bang, mak saya cakap hidup kena tolong orang.. tak pun " xpe la bang, sikit je.." dan macam2 lagi alasan NICEEEEE... Ok, jenis membuat kebaikan ni adalah AMAT digalakkan. di samping korang peroleh kebaikan dan pahala dari Ilahi, korang juga berupaya memperoleh doa orang yang korang tolong tu..

2. Membuat Kebaikan sebab NAK KENAKAN/carik salah orang.

ok, ni agak pelik. nama pun membuat kebaikan, tetiber sebab nak kenakan orang. tak paham.tak paham.tak paham. OK! cam ni la situasinyer. mamat A ni rajinnyer menyapu sampah di koridor asrama. si Mamat B ni pulak, xde la baik cam mamat B. Jadi si A ni pun jaja la cerita kat kawan2 dia C D E F G tentang si B ni. Typical right? dan lebih dahsyat bila si A ni akan mengungkit kebaikannya itu di depan B itu kalau si B tu terbuang sampah ke, terpakai kasut kotor kat koridor tu k.. pastu la si A tu cakap.. 'Ala, Ko buat kotor je tau.. yang bersihnya Aku.." kalau aku jadi B la " orang xpernah pun suh hang memandai sapu.. sape suruh.. xtulis pun kat koridor ni soh pakai kasut bersih2 je.."

senang cerita, buat kebaikan untuk dijadikan POINT dia tu lebih dari orang so senang nak fire orang sana-sini.

3. Membuat Kebaikan sebab MENGAMPU,Minta dipuji, dan berkaitan dengannya.
xperlu nak explain kot. hang pa paham la kan. ramai orang2 macam ni. pandang kanan, pandang kiri, pandang atas, pandang bawah, confirm ada.

Jadi, Mesej aku nak sampaikan dalam penulisan ni,
sebab tu orang pernah cakap "buat baik berpada-pada, bukan bermuka-muka"
dan ada hadis "segala perbuatan bersandarkan pada niat"

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Search Site